Occasionally our guest composers like to do a presentation of their music or some specific project, and we may be able to help with the arrangements, and invite students from Gotland school of Music Composition and the general public for the event.
Here are some of our recent presenters:
A series of lectures on music
Sound, light and landscapes
– is there a difference between composition and sound installatons
– is there a difference between composition and sound installatons
Min musikaliska verklighet
Min musikaliska verklighet
…livet mitt i musiken
Composing still
I will discuss the creative process of composing still in Studio Alpha at the Visby International Centre for Composers. I will describe the methods I used to record the sounds in 2007, and how I composed the music with those sounds in 2009. Throughout I will question the role of the composer in the origin of the work of art – showing him not as a creative master who imposes his will on a passive material, but rather as a kind of gardener or (spiritual) midwife who assists in the coming-into-being of the composition. As such his task is not to speak but to listen…
I will discuss the creative process of composing still in Studio Alpha at the Visby International Centre for Composers. I will describe the methods I used to record the sounds in 2007, and how I composed the music with those sounds in 2009. Throughout I will question the role of the composer in the origin of the work of art – showing him not as a creative master who imposes his will on a passive material, but rather as a kind of gardener or (spiritual) midwife who assists in the coming-into-being of the composition. As such his task is not to speak but to listen…
Musik, lantbruk och poesi, viktiga element i hennes liv och gärning samt reflektera över varför Musik är livsviktigt i varje människas liv.
Kompositionsundervisning i Neapel under den galanta perioden (1750-1800)
Kungariket Neapel etablerade sig från sin självständighet år 1734 till en musikmetropol utan jämförelser. Man byggde det största operahuset i världen (Teatro San Carlo) och tonsättare skrev för Neapels 5 (!) operahus. En central plats i denna utveckling utgjorde de tre (från början fyra) musikkonservatorierna i Neapel, där man utbildade unga tonsättare. Under en dryg halvtimme ger jag en kort inblick i mitt avhandlingsarbete om undervisningen i komposition i Neapels tonsättarskolor.
Kungariket Neapel etablerade sig från sin självständighet år 1734 till en musikmetropol utan jämförelser. Man byggde det största operahuset i världen (Teatro San Carlo) och tonsättare skrev för Neapels 5 (!) operahus. En central plats i denna utveckling utgjorde de tre (från början fyra) musikkonservatorierna i Neapel, där man utbildade unga tonsättare. Under en dryg halvtimme ger jag en kort inblick i mitt avhandlingsarbete om undervisningen i komposition i Neapels tonsättarskolor.
Hur bandspelaren och mikrofonen förändrade musikbegreppet under 1900-talet
Musikhistorien är på många sätt helt beroende av teknikens utveckling. Alla instrument som används idag i alla musikstilar kan man följa historiskt och se hur de kommit att låta som de gör i vår tid. Möjligheten att spela in ljud måste ändå betraktas som den absolut mest omvälvande innovationen för musikens utveckling de sista 100 åren. Föreläsningen behandlar detta fenomens tidiga historia, hur den initialt påverkade musikhistorien under första halvan av 1900-talet och avslutar med några moderna exempel.
Musikhistorien är på många sätt helt beroende av teknikens utveckling. Alla instrument som används idag i alla musikstilar kan man följa historiskt och se hur de kommit att låta som de gör i vår tid. Möjligheten att spela in ljud måste ändå betraktas som den absolut mest omvälvande innovationen för musikens utveckling de sista 100 åren. Föreläsningen behandlar detta fenomens tidiga historia, hur den initialt påverkade musikhistorien under första halvan av 1900-talet och avslutar med några moderna exempel.
The transfigurations of the text
As an opera composer I will investigate and challenge the treatment of the text in contemporary opera production. The use of text machines and original language as well as the composers relation to the libretto as a whole and words and lines in particular are all issues involved in the question of how composer make use or not of the form and meaning of language. How to achieve a more productive and interesting interplay between the musical language and the spoken, communicating with the audience?
As an opera composer I will investigate and challenge the treatment of the text in contemporary opera production. The use of text machines and original language as well as the composers relation to the libretto as a whole and words and lines in particular are all issues involved in the question of how composer make use or not of the form and meaning of language. How to achieve a more productive and interesting interplay between the musical language and the spoken, communicating with the audience?